ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΚΠΑ (ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2025)

Κατά τη διάρκεια του εαρινού εξαμήνου 2025, το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διοργάνωσε μια εξαιρετικά επιτυχημένη σειρά παρουσιάσεων των έξι ερευνητικών του εργαστηρίων. Οι εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν από τον Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο στον πολυχώρο MusiX Lab της Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Μεγάρου και με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Οι δράσεις αυτές ενίσχυσαν τη διασύνδεση του Τμήματος με την κοινωνία, δίνοντας έμφαση στη διεπιστημονικότητα, την καινοτομία και την εκπαιδευτική εφαρμογή της μουσικής έρευνας.

Η έναρξη έγινε στις 19 Φεβρουαρίου, με το Εργαστήριο Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής, παρουσία του διευθυντή Καθηγητή Νίκου Μαλιάρα, καθώς και των μελών Αλίνας Καλοπανά, Τάσου Κολυδά και Βάλιας Χριστοπούλου. Το εργαστήριο παρουσίασε το ερευνητικό του έργο γύρω από την ιστορική και αναλυτική μελέτη της ελληνικής έντεχνης μουσικής, με έμφαση στη δημιουργία τεκμηριωμένων αρχείων και τη διάσωση μουσικών τεκμηρίων μέσω του ψηφιακού αποθετηρίου «Πολύμνια». Η παρουσίαση περιλάμβανε δείγματα ψηφιοποιημένων έργων, αναλύσεις σύνθεσης και αναφορές στη χρήση των δεδομένων αυτών για εκπαιδευτικούς και ερευνητικούς σκοπούς.

Στις 5 Μαρτίου παρουσιάστηκε το Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας, από τον ομότιμο καθηγητή Παύλο Κάβουρα, με τη συμμετοχή των Μαρίας Παπαπαύλου, Παναγιώτη Πούλου, Νικόλαου Πουλάκη και Ιωάννη Βαλιάντζα.  Η παρουσίαση επικεντρώθηκε στην μελέτη της μουσικής ως κοινωνικό και πολιτισμικό φαινόμενο, βασισμένο σε επιτόπια έρευνα και ανθρωπολογική παρατήρηση. Οι ερευνητές παρουσίασαν παραδείγματα από μελέτες κοινοτήτων, πρακτικών μουσικής συμμετοχής και μετασχηματισμών της μουσικής παράδοσης μέσα από τις διαδικασίες παγκοσμιοποίησης και τοπικής ανανοηματοδότησης. Τέλος η παρουσίαση επικεντρώθηκε στο ερευνητικό αντικείμενο του εργαστηρίου το οποίο βασίζεται στην ανάλυση της μουσικής μέσα από ανθρωπολογικά και κοινωνικά πρίσματα.

Ακολούθησε στις 2 Απριλίου το Εργαστήριο Μουσικής Παιδαγωγικής, με επικεφαλής την καθηγήτρια Σμαράγδα Χρυσοστόμου και τις Αγγελική Τριανταφυλλάκη, Ελισάβετ Περακάκη και Αγγελική Κωνσταντακοπούλου, παρουσίασε σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και ερευνητικά εργαλεία που στοχεύουν στην ενίσχυση της μουσικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Συζητήθηκαν ζητήματα διαθεματικής διδασκαλίας, αξιολόγησης μουσικών δεξιοτήτων και η ένταξη της μουσικής στην ειδική αγωγή, με έμφαση στην πράξη και στην παιδαγωγική εφαρμογή.

Στις 7 Μαΐου, παρουσιάστηκε το Εργαστήριο Μουσικής, Γνωσιακών Επιστημών και Κοινότητας (MCCC), με την Χριστίνα Αναγνωστοπούλου, την Χριστιάνα Αδαμοπούλου, τη Μάρθα Παπαδόγιαννη και την Ιωάννα Ζιώγα, με θεματολογία που συνδέει τη μουσική με τη γνωστική επιστήμη και την κοινωνική ένταξη μέσω της τέχνης. Παρουσιάστηκαν οι ερευνητικές δράσεις του εργαστηρίου στην τομή μουσικής, ψυχολογίας και κοινωνικών επιστημών. Μέσα από παραδείγματα ερευνητικών έργων παρουσιάστηκαν οι τρόποι με τους οποίους η μουσική συνδέεται με τη μνήμη, την προσοχή και την κοινωνική συνοχή, εστιάζοντας ιδιαίτερα σε κοινοτικά προγράμματα μουσικής ενδυνάμωσης.

Στις 28 Μαΐου πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του Εργαστηρίου Μουσικής Ακουστικής και Τεχνολογίας (LabMAT), υπό τη διεύθυνση της καθηγήτριας Αναστασίας Γεωργάκη, με τη συμμετοχή των Αρετής Ανδρεοπούλου, Θάνου-Πολυμενέα Λιοντήρη, και  Γιάννη Μαλαφή. Το εργαστήριο παρουσίασε ερευνητικά έργα σε πεδία όπως η υπολογιστική μουσικολογία, η διαδραστική ηχητική τέχνη και ο ακουστικός σχεδιασμός, ηλεκτροακουστική μουσική, ακουστική χώρων, ψηφιακά συστήματα ήχου, η ανάλυση φωνής, η υπολογιστική σύνθεση και η διαδραστική ηχητική δημιουργία.

Ο συγκεκριμένος κύκλος εκδηλώσεων ολοκληρώθηκε στις 11 Ιουνίου, με την παρουσίαση του Εργαστηρίου Βυζαντινής Μουσικολογίας, από τον καθηγητή Αχιλλέα Χαλδαιάκη και συνεργάτες του, με θεματολογία γύρω από την ιστορική και θεωρητική ανάλυση της ψαλτικής παράδοσης, την ερμηνεία, τη σημειογραφία και τις εκπαιδευτικές προεκτάσεις της βυζαντινής μουσικής.

Οι δράσεις αυτές επιβεβαίωσαν τον ενεργό ρόλο του Τμήματος στην ερευνητική πρωτοπορία και την ανοιχτή σύνδεση με την κοινωνία, ενισχύοντας τη διεπιστημονικότητα και την θεσμική εξωστρέφεια στον τομέα των μουσικών σπουδών, συμβάλλοντας σε έναν γόνιμο διάλογο ανάμεσα στην έρευνα, την εκπαίδευση και την κοινωνία.

Το κοινό, αποτελούμενο από φοιτητές, μουσικούς, ερευνητές και εκπαιδευτικούς, είχε την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά τα πεδία αιχμής της σύγχρονης μουσικολογικής έρευνας και την πρακτική της εφαρμογή.